Z japońską (pop)kulturą stykaliśmy się już od najmłodszych lat. Pierwszy odcinek Czarodziejki z Księżyca został wyemitowany w Polsce w połowie lat 90. Niedługo musieliśmy czekać także na pojawienie się na ekranie sławnego Dragon Ball. Nieco późniejsze pokolenia pamiętają czasy Jetixa, Króla Szamanów czy Naruto. To najczęściej od tych kreskówek (czy też anime) kiełkowała pierwsza niewinna fascynacja Japonią, która potrafiła zainspirować do poważnej nauki języka. Jak było w Waszym przypadku? Jak wiele osób uczy się języka japońskiego i dlaczego?
Ile nas jest?
Japan Foundation (JF) co trzy lata przeprowadza Raport dotyczący edukacji języka japońskiego zagranicą, aby ocenić aktualny stan nauki języka na całym świecie. Najnowsze badanie wykazało, że w roku 2021 jest 3 794 714 osób uczących się języka japońskiego na całym globie. Liczba ta wynosiła 127 167 w badaniu z 1979 roku. W ciągu 40 lat liczba ta wzrosła około 30-krotnie!
Dla porównania, naszego rodzimego języka polskiego uczy się jedynie 10 000 osób. Choć japoński nie stoi tak wysoko jak współczesna lingua franca – angielski – chiński, hiszpański czy niemiecki, to nadal plasuje się on w światowych rankingach bardzo wysoko.
Motywacje do nauki
Po II wojnie światowej, tuż przed ożywieniem gospodarczym Japonii i rozszerzeniem globalnej społeczności, był okres, w którym tylko niewielka liczba osób uczyła się japońskiego. Wówczas, nauka ta ograniczona była jedynie do osób specjalizujących się w japonistyce w instytucjach szkolnictwa wyższego. Z biegiem czasu jednak, cel nauki języka japońskiego zmienił się wraz ze wzrostem gospodarczym Japonii. Ponieważ japońskie firmy rozwijały się na arenie międzynarodowej, a więzi gospodarcze między innymi krajami a Japonią pogłębiły się w latach 80-tych, osoby z zagranicy poszukujące pracy związanej z tym krajem zaczęły uczyć się japońskiego.
W tym samym czasie, Japonia przeżywała boom na podróże zagraniczne. Pojawiło się wówczas wysokie zapotrzebowanie na japońskich przewodników turystycznych, głównie w Azji Południowo-Wschodniej i na Bliskim Wschodzie. Co więcej, niektóre kraje przyjęły politykę narodową wzorowaną na modernizacji Japonii, co spowodowało większe zainteresowanie japońskim społeczeństwem i ich językiem. Przyczyniło się to do stopniowego wzrostu liczby studentów zagranicznych uczących się w Japonii.
Od tego czasu, powody do nauki japońskiego nieco się zmieniły, wykraczając poza praktyczne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej. Od początków lat 90., zainteresowanie japońską popkulturą, w tym mangą i anime, spowodowało znaczący wzrost liczby osób pragnących komunikować się po japońsku.
W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, JF pracuje nad rozszerzeniem edukacji języka japońskiego za granicą już od lat 70-tych. Fundacja ta stara się zapewnić głównym instytucjom edukacji języka japońskiego w różnych krajach na całym świecie profesjonalnych lektorów języka. Wspierała ona również rozwój programów szkoleniowych, materiałów dydaktycznych i programów nauczania dla lokalnych nauczycieli. Pracowała ona nad stworzeniem globalnej sieci instytucji edukacji języka japońskiego. Dzięki temu, w wielu krajach języka wysp można uczyć się już od szkoły średniej.