W Europie posiadamy pewien luksus stosunkowo łatwego podróżowania mając ze sobą jedynie dowód osobisty. W odróżnieniu do Japończyków, niektórzy nie mają nawet wyrobionego paszportu — tak niezbędny dla nich zagranicą. A jak się legitymują na miejscu? Jak wygląda dowód osobisty w Japonii?
Japońskie ID
Individual Number Card (czyli Karta indywidualnego numeru lub też 個人番号カード – kojin bangōkādo), znana również jako My Number Card (jap. マイナンバーカード – mainanbākādo), jest dokumentem tożsamości dla obywateli Japonii. Oparto ją na Ustawie o wykorzystaniu numerów do identyfikacji konkretnej osoby w postępowaniu administracyjnym. Ponadto, znajdują się na niej informacje, takie jak imię i nazwisko, adres, data urodzenia, płeć, numer indywidualny (jap. 個人番号 – kojinbangō) oraz zdjęcie paszportowe. Jest to tzw. smart card (posiada chip, który można sczytać). Mieszkańcy, którzy chcą uzyskać kartę, mogą poprosić o formularz zgłoszeniowy w gminie, w której mieszkają. Obywatele są zobowiązani do przesłania formularza zgłoszeniowego do My Number Card Center pocztą. Karta jest wydawana od stycznia 2016 r., zastępując Podstawową Kartę Rejestru Mieszkańców, która była wydawana od sierpnia 2003 r. Wyrobienie karty jest darmowe.
Karta My Number Card powiązano z unikalnym 12-cyfrowym numerem My Number. Jest on wydawany wszystkim mieszkańcom, w tym obcokrajowcom przebywającym w Japonii.
Począwszy od marca 2021 r. japoński rząd zaczął wydawać karty My Number Card z wbudowanymi chipami IC. Ponadto, mogą one pełnić funkcję kart ubezpieczenia zdrowotnego. Rząd wyjaśnił, że nowa funkcja uprości procedury administracyjne w szpitalach i wnioski o odliczenia podatkowe za wydatki medyczne. Jest odczytowana przez czytniki kart. W połączeniu z rozpoznawaniem twarzy daje dostawcom usług medycznych natychmiastowy dostęp do wyników poprzednich badań lekarskich pacjentów i historii leków na receptę. Mimo tego, jeszcze w październiku 2021 r. tylko 8% dostawców usług medycznych i aptek akceptowało My Number Card.
Data ważności karty to 10 lat od daty wydania dla rezydentów w wieku powyżej 20 lat w momencie wydania. Z kolei po 5 latach wygasa dla certyfikatów cyfrowych i nieletnich w wieku poniżej 20 lat.