W japońskiej kulturze istnieje głęboko zakorzeniona tradycja dotycząca zajmowania miejsc w różnych sytuacjach, począwszy od wind po spotkania biznesowe. Nazywamy to 席次 – sekiji. To, gdzie usiądziemy, ma ogromne znaczenie. Odzwierciedla to szacunek, hierarchię społeczną oraz zrozumienie norm społecznych. A zatem: kto siada gdzie?!
Organizacja miejsc siedzących podczas spotkań z japońskimi klientami
W Japonii miejsce najbardziej oddalone od drzwi, kamiza (上座), zarezerwujemy dla osoby o najwyższej randze. W środowisku biznesowym odnosiłoby się to do najwyższego rangą kierownika po stronie klienta.
Przeciwieństwem kamiza jest miejsce najbliżej drzwi, zarezerwowane dla najmłodszej osoby w zespole; to miejsce jest określane jako shimoza (下座).
Skąd taki układ? W Japonii uważa się, że miejsce najbardziej oddalone od drzwi jest najspokojniejsze i powinno należeć do osób starszych rangą. Z kolei miejsca bliżej wejścia do pokoju są mniej ciche, a tym samym bardziej narażone na ruch otoczenia, stąd zostały zarezerwowane dla podwładnych.
Jeśli zatem dwóch członków zespołu odwiedza firmę potencjalnego klienta, z reguły Japończycy postępują z tym schematem:
Najwyższy rangą klient usiądzie na miejscu najbardziej oddalonym od drzwi (miejsce 1, kamiza) w sali konferencyjnej. Jego podwładny usiądzie obok niego (miejsce 2). Kierownik drugiej firmy usiądzie naprzeciwko najwyższego rangą klienta (miejsce 3). Z kolei jego podwładny (osoba o najniższej randze) usiądzie na miejscu najbliżej drzwi (miejsce 4, shimoza).
Istnieje jednak jeden wyjątek od tej kolejności. Jeśli, przykładowo, dzieło sztuki lub duże okno z malowniczym widokiem znajduje się po stronie najbardziej oddalonej od drzwi, wówczas siedzenie kamiza jest miejscem, z którego można najlepiej podziwiać ten obrazek.
Dodatkowo, jeśli po stronie klienta jest wiele osób, które będą zaangażowane w spotkanie, możemy znaleźć się w sali konferencyjnej z długim stołem pośrodku.
W takim przypadku, osoba o wyższej randze po stronie potencjalnego klienta usiądzie na środkowym krześle (najdalej od drzwi). Miejsca 2 i 3 zajmą członkowie jego zespołu w kolejności według rangi. Szefostwo drugiej firmy usiądzie naprzeciwko starszego klienta (środkowe miejsce bliżej drzwi). Z kolei miejsca 2 i 3 zajmą członkowie jego zespołu w kolejności według rangi.
Organizacja miejsc siedzących podczas dzielenia taksówki z japońskimi klientami
Jeśli dzielimy taksówkę lub prywatny samochód ze swoim klientem, kamiza to miejsce przy oknie bezpośrednio za taksówkarzem. Podwładny klienta usiądzie na siedzeniu najbliżej drugich drzwi pasażera (miejsce 2), kierownictwo drugiej firmy na środku siedzenia pasażera (miejsce 3), a jego podwładny po lewej stronie kierowcy (miejsce 4).
Jak wsiadać do windy?
W windzie kamiza to miejsce z tyłu po lewej stronie (miejsce 1). Warto o tym wiedzieć, towarzysząc klientom w drodze do miejsca docelowego lub oprowadzając ich po siedzibie firmy. Zaraz obok niego, powinien znajdować się jego podwładny (miejsce 2). Miejsce 3 rezerwujemy jest dla szefostwa drugiej firmy. Z kolei miejsce 4 dla jego podwładnego, który obsługuje windę.