Japońskie pociągi

japońska kolej

Japońskie pociągi

 

Japońskie pociągi spóźniają się rzadko. Rocznie, shinkansen – „pendolino” ma średnie opóźnienie jedynie 20 sekund, normalne koleje natomiast — około 50 sekund. Wynik poniżej jednej minuty robi wrażenie. Sami Japończycy zaś nie mają zbyt dużej tolerancji dla spóźnialskich. Właśnie dlatego, jeśli obsuwa taka spowodowana została przez powolny pociąg, na każdej stacji już czeka pracownik, który gotowy jest wręczyć pasażerom tzw. 電車遅延証明書 – densha chien shōmei shoczyli bilecik świadczący o opóźnieniu. W ten sposób, uniknąć można gniewu szefa bądź nauczyciela.

Struktura 

 

Japonia szczyci się jednym z najbardziej zaawansowanych i wydajnych systemów kolejowych na świecie, znanym z punktualności, szybkości i szerokiego zasięgu. Krajowa sieć pociągowa odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu codziennych dojazdów do pracy, podróży służbowych oraz turystyki. 

Japońska sieć kolejowa obejmuje zarówno podmioty prywatne, jak i państwowe. W przeszłości Japońskie Koleje Państwowe (JNR) działały jako państwowy monopolista do czasu ich prywatyzacji w 1987 roku. Oznaczało to narodziny kilku spółek Japan Railways (JR), z których każda była odpowiedzialna za poszczególne regiony kraju.

Grupa JR składa się z sześciu spółek pasażerskich: JR East, JR West, JR Central, JR Kyūshū, JR Hokkaidō i JR Shikoku. Każda z nich zarządza operacjami kolejowymi na swoim obszarze. Pomimo prywatyzacji, firmy te nadal odgrywają istotną rolę w krajowej infrastrukturze transportowej. 

Oprócz JR Group, prywatne firmy kolejowe mają znaczący wkład w ogólny system kolejowy w Japonii. Obsługują one różne linie, łącząc przedmieścia i obszary wiejskie z większymi miastami. Zaliczamy do nich, przykładowo, metro w Tōkyō, metro w Ōsace czy też Keikyū Corporation.

Funkcjonalność i punktualność

 

Japoński system kolejowy słynie z punktualności, a pociągi jeżdżą zgodnie z precyzyjnymi rozkładami jazdy. Wydajność tą Japończycy utrzymują dzięki rygorystycznym harmonogramom konserwacji, zaawansowanym systemom sygnalizacji i kulturze, która kładzie nacisk na terminowość. Opóźnienia zdarzają się rzadko, a gdy już do nich dojdzie, pasażerowie mogą polegać na firmach kolejowych, które zapewniają szczegółowe informacje i rozwiązania.

Szybki shinkansen, czyli tzw. „pociąg-pocisk”, jest symbolem japońskiego potencjału kolejowego. Łączy on główne miasta, osiągając prędkość do 320 km/h. Sieć ta znacznie skróciła czas podróży między miastami, co czyni ją popularnym wyborem zarówno dla osób podróżujących służbowo, jak i rekreacyjnie. Poszczególne linie zawierają w sobie nazwy regionów, przez które biegną (np. Tōhoku Shinkansen), a pojedyncze superekspresy mają łatwe do zapamiętania nazwy jak „Hikari” („Światło”) czy „Kodama” („Echo”).

System kodowania kolorami

 

Jedną z charakterystycznych cech japońskiego systemu kolejowego jest kodowanie kolorami poszczególnych linii. Różne kolory są przypisane do danych spółek kolejowych i ich linii, dzięki czemu nawigacja jest intuicyjna zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Na przykład, linie JR East są często oznaczone kolorem zielonym, podczas gdy linie JR West są powiązane z kolorem niebieskim.

Metro w Tokio i inne prywatne firmy stosują podobne konwencje kodowania kolorami, tworząc spójną i łatwą do zrozumienia sieć. Takie podejście upraszcza proces przemieszczania się między różnymi liniami i firmami, przyczyniając się do ogólnego przyjaznego dla użytkownika charakteru japońskiego systemu kolejowego.

PS. A gdybyście przegapili pociąg to tu dowiecie się jak to powiedzieć.

Może Ci się spodobać: